Waardering voor OV voor zevende jaar op rij gestegen

11-04-2019

Het regionaal openbaar vervoer scoort dit jaar met een rapportcijfer van 7,7 opnieuw hoger dan voorgaande jaren.

Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer. Ruim 110.000 reizigers namen deel aan het jaarlijkse onderzoek van kenniscentrum CROW-KpVV. De waardering voor het OV stijgt voor het zevende jaar op rij.

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) is tevreden met de mooie cijfers. Maar benadrukt dat er nog voldoende ruimte voor verbetering is, nu en in de toekomst.

“Klinkende cijfers, en daar ben ik blij om. Het OV is in de stedelijke en regionale gebieden een aantrekkelijke optie, maar de uitdagingen zijn groot. En dat is een compliment waard naar al die mensen die keihard werken voor een goed OV. En die inzet hebben we ook in de toekomst nodig, want de uitdagingen zijn groot. Tot 2040 stijgt de vraag naar goed OV fors, in de steden naar verwachting met wel 30-40-%. En we streven is onze toekomstplannen naar een nog hoger cijfer. Willen we die rapportcijfers halen dan is er werk aan de winkel voor ons allemaal.”

Uit de OV-klantenbarometer blijkt dat de prijs van het OV en de informatievoorziening bij vertragingen het laagst scoren. Waar het cijfer voor de prijs ten opzichte van vorig jaar steeg, neemt de waardering voor de informatie bij vertraging af. Reizigers geven de hoogste cijfers voor het gevoel van veiligheid, de kans op een zitplaats en de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.

NS
In de OV-Klantenbarometer zijn dit jaar voor het eerst reizigers van de NS naar hun mening gevraagd. Zij waarderen het openbaar vervoer gemiddeld met een 7,6. De reizigers in Intercity’s en IC-Direct geven nagenoeg hetzelfde cijfer voor hun rit (7,6) als de reizigers in de Sprinters (7,5).

Meer informatie over de OV-klantenbarometer vind je hier.

Voor meer informatie:
Joris Schouten, woordvoerder
Tel: 06-46251005
Joris.Schouten@minienw.nl

Afbeeldingen

Staatssecretaris Van Veldhoven reageert op klanttevredenheidscijfers OV